۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۴۱

دادستان قزوین:

پیشگیری از هنجارشکنی در ماه مبارک رمضان یک وظیفه شرعی است

پیشگیری از هنجارشکنی در ماه مبارک رمضان یک وظیفه شرعی است

قزوین - دادستان قزوین گفت: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم باید وظیفه و تکلیف شرعی خود را انجام داده و با قبح‌شکنی و هنجارشکنی روزه‌خواری برخورد کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر محمد قاسمی در اولین نشست کمیته جرایم خاص استان قزوین، که با محوریت پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه خواری در ملأ عام در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: اولویت در تمامی امور باید اقدامات پیشگیرانه و اثرگذار فرهنگی باشد، اما در مواردی مانند تظاهر به روزه خواری وقتی کار فرهنگی اثرگذاری لازم را ندارد، قطعاً باید با اقدامات سلبی و برخوردی امر پیشگیری محقق شده و هنجارشکنان هدایت و ارشاد شوند.

وی افزود: بدون‌شک دستگاه قضائی در حوزه پیشگیری و مقابله با روزه‌خواری وظایفی برعهده دارد و قطعاً در این راستا از فعالیت آمران به معروف و ناهیان از منکر در چارچوب قانون حمایت می‌کند و از ضمانت‌های قانونی در این زمینه بهرمند خواهند شد.

این مقام قضائی استان در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه‌ها در این زمینه، بیان داشت: متأسفانه در پیشگیری و مقابله با بسیاری از جرایم و آسیب‌ها به صورت جزیره‌ای و پراکنده عمل می‌شود و اگر وظایف و اقدامات دستگاه‌های متولی معطوف و متمرکز نشود، شاهد اثرگذاری لازم نخواهیم بود و گاهاً نتیجه عکس دارد.

قاسمی همچنین تصریح کرد: بسیاری از مدیران انتظار دارند که ابتدائاً دستگاه قضائی به میدان بیاید و سپس آنها اقدامات خود را اجرایی کنند، اما به واقع دستگاه قضائی پایان کار است و اگر اقدامات آنها بلااثر شد، قطعاً دستگاه قضائی در حوزه پیشگیری و برخورد کمک‌کار آنها خواهد بود.

وی همچنین گفت: در برخورد با ترک فعل مدیران با خلاء‌های قانونی مواجه هستیم و باید در حوزه‌های مختلف بخصوص امر فرهنگ مصادیق ترک فعل‌ها روشن شود، ولی در هرحال باید به رفتارها و عملکرد خود در دنیا و آخرت پاسخگو باشیم.

دادستان قزوین تاکید کرد: در هر جایگاه و مسئولیتی که هستیم باید وظیفه و تکلیف شرعی خود را انجام داده و با قبح‌شکنی و هنجارشکنی روزه‌خواری برخورد کنیم و در این راستا دستگاه‌های متولی باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

محمد قاسمی همچنین با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج شعائر و آموزه‌های دینی، اذعان داشت: اگر دشمن با بهره‌گیری از فضای مجازی علیه مقدسات و دینداری فعالیت می‌کند، ما نیز از این بستر برخورداریم و باید برای تبلیغ مقدسات و شریعت خود به خوبی از آن استفاده کنیم.

قاسمی با تاکید بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر، ادامه داد: امام حسین (ع) در راه این فریضه الهی به شهادت رسید و ما نیز باید به این مقوله توجه کنیم و نباید با سهل‌انگاری از کنار آن عبور کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان با اشاره به بخشنامه دادستانی کل کشور در این زمینه که مبنای فقهی و شرعی دارد، خاطرنشان کرد: باید ضرورت رعایت حرمت این ماه مبارک، جایگاه و شرافت آن به درستی تبیین شده و به حقوق روزه‌داران احترام گذاشته شود و در کشور اسلامی حقوق روزه‌داران تضمین شود و توسط عده‌ای تضییع نشود، که این یک قانون است و باید آن را اجرا کنیم.

کد خبر 5467243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha